Τρίτη, Φεβρουαρίου 14, 2017

ΑΝΘΟΛΟΓΙΑ DONCAT: Τρία καυστικά πολιτικά ποιήματα

Σοβιετικό μνημείο στο Βερολίνο


Τρία καυστικά πολιτικά ποιήματα του Erich Fried (1921-1988)

Αυστριακός ποιητής, διάσημος για τα πολιτικά και ερωτικά του ποιήματα. Ανήκε στην εξωκοινοβουλευτική Αριστερά. Τα ποιήματα που παραθέτω είναι γραμμένα πριν πολλές δεκαετίες αλλά παραμένουν επίκαιρα. Ιδιαίτερα ο αυτοσαρκασμός του πρώτου και η σοφία του τελευταίου. Μεταφράσεις δικές μου – οι πρώτες στα Ελληνικά (1980).

Ι.

ΑΡΙΣΤΕΡΑ ΔΕΞΙΑ ΑΡΙΣΤΕΡΑ ΔΕΞΙΑ

‘Όταν ένας αριστερός σκέπτεται
πως ένας αριστερός
μόνο και μόνο επειδή είναι αριστερός 
είναι καλύτερος από ένα δεξιό
τότε στην αυταρέσκειά του
ήδη πάλι είναι δεξιά.

Όταν ένας δεξιός σκέπτεται
πως ένας δεξιός
μόνο και μόνο επειδή είναι δεξιός
είναι καλύτερος από έναν αριστερό 
τότε στην αυταρέσκειά του
είναι ήδη ακροδεξιός.

Και επειδή εγώ
είμαι εναντίον των δεξιών
και των ακροδεξιών
είμαι και εναντίον 
των αριστερών
που σκέπτονται
πως είναι καλύτεροι
από τους δεξιούς

Κι επειδή είμαι εναντίον τους
σκέπτομαι καμία φορά
πως έχω το δικαίωμα να σκέπτομαι
πως εγώ είμαι καλύτερος από όλους αυτούς.


ΙΙ.

ΔΥΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ

Τι είδους σοσιαλιστής
ή κομμουνιστής
είναι αυτός
που πια δεν πιστεύει
ότι ξέρει
τι ακριβώς είναι
ο σοσιαλισμός
ή ο κομμουνισμός
και πως θα οικοδομηθεί;

Αλλά και τι είδους
σοσιαλιστής
ή κομμουνιστής
είναι αυτός
που σήμερα εξακολουθεί να πιστεύει
ότι το ξέρει;

ΙΙΙ.

ΑΜΦΙΒΟΛΙΑ ΚΑΙ ΦΟΒΟΣ

Μην αμφιβάλλεις
γι’ αυτόν που σου λέει
πως φοβάται.

να φοβάσαι όμως
αυτόν
που σου λέει
πως δεν αμφιβάλλει.